این روزها از اصطلاحی به نام تولید محتوا سخن گفته می شود. به خصوص با باز شدن پای اینترنت در ابعاد مختلف زندگی، این عبارت به وفور شنیده می شود. اما آیا این فعالیت یک فعالیت جدید و نوین تلقی می شود؟؟؟ تولید محتوا کاری است که از گذشته ها تا به اکنون در حال انجام است. در واقع هر مطلبی که برای مخاطب دریافت و درک می شود، محتوا نامیده می شود. بنابراین بازه حضور این فعالیت در زندگی ما بسیار گسترده بوده و به زمان های بسیار دور بر می گردد. معمول ترین و عمومی ترین آن، نگارش کتاب و مجله است. محتوایی که جنبه های مختلف آموزشی، سرگرمی و هنری را در بر می گیرد. آما سوال این جاست، چگونه تولید کننده محتوا باشیم؟؟؟
تولید محتوا چیست و تولید کننده محتوا کیست
تولید نمودن محتوا یعنی ایجاد یک پیام برای مخاطب که برای او قابل درک و فهم باشد. به شکل های مختلفی می توانید یک محتوا بسازید و در اختیار بقیه قرار دهید. می توانید یک متن در حیطه های مختلف بنویسید. یک تصویر و یا عکس بگیرید و حتی با جمله آن را کامل تر کنید. پخش یک ویدئو نیز نوعی دیگر از آن می باشد. محتوا قالب های مختلفی را به خود اختصاص می دهد. هر صفحه در فضای مجازی یک محتوا محسوب می شود. حالا بشینید و تصور کنید که این صفحه از چه بخش هایی تشکیل شده است. متن، عکس، فیلم و حتی آهنگ جز این حیطه قرار می گیرند. البته برخی از آن ها مورد بازدید بیشتری قرار گرفته می شوند.
موضوع محتوا در زمینه های مختلفی انتخاب می شود. نمونه های مختلف هنری، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی، آموزشی و … ، انواع متنوع آن می باشد. هر موضوعی می تواند برای این مبحث گزینش شود.
بیشتر بخوانید : دستمزد کارشناس تولید محتوا
کارشناس تولید محتوا
این روزها خیلی از افراد به سمت تولید محتوا هدایت می شوند. دلایل بسیاری برای این کشش و گرایش گسترده وجود دارد. سایت های مختلف مجازی، شبکه های اجتماعی و وبسایت های مختلف را در نظر بگیرید. حتی می توانید هر آن چه که مشابه با این موارد است را نیز در نظر بگیرید. افراد، مسائل مختلف و انواع فعالیت ها این فضا های متنوع را برای دیده شدن انتخاب می کنند. جایی که مخاطبان زیادی دارد. هر کسی به قصدی فعالیت خود را منتشر و پخش می کند. بنابراین به افرادی متخصص و کارشناس برای تولید انواع محتوا نیازمند خواهیم بود. این فرد مهارت ها و آموزش های لازم را در این زمینه کسب می نماید. حالا دیگر معلوم است چرا امروزه این حیطه پر طرفدار شده است. برای سفارش تولید محتوا سئو شده کافیست به هرمان وب مراجعه کنید. این فعالیت برای موفقیت بیشتر پیج ها، مشاغل اینترنتی و کسب و کار های مجازی لازم می باشد. اما مهارت های مورد نیاز برای یک کارشناس تولید محتوا چه می باشد؟
کسب اطلاعات
اولین و مهم ترین مهارت یک کارشناس تولید محتوا، دانش و اطلاعات او می باشد. یک تولید کننده و نویسنده بدون داشتن دانش و اطلاعات، امکان نویسندگی و خلق مطلب ندارد. بنابراین اگر این چنین نیستید، بخوانید و اطلاعات خود را بیفزایید. از این طریق می توانید یک فرد حرفه ای شوید.
این اطلاعات از طریق کتاب، مقاله و سایت های مختلف قابل دستیابی است. خلق محتوا با داشتن اطلاعات تخصصی، حرفه ای تر و قابل قبول تر خواهد بود. یک کارشناس باید بتواند اطلاعات دریافتی خود را از جای صحیحی به دست آورد. منابع معتبر و مطمئن، بهترین مکان برای دریافت این اطلاعات هستند. اما توجه کنید که هر متنی نمی تواند پایه مناسبی برای کسب دانش در این خصوص باشد.
تمرین و تکرر
یک تولید کننده محتوا قبل از ورود به این حیطه باید بداند این حوزه از چه مفاهیمی برخوردار است. به هر حال مانند هر فعالیت دیگری یک سری اصول، قواعد و قوانین اختصاصی دارد. بدون رعایت این قوانین، محتوای با کیفیت و مناسبی نخواهد بود. محتواها در جهت بازدید بالا و دیده شدن فعالیت های مختلف مناسب هستند. در واقع با رعایت اصول مربوط به خود، شرایط بازدید و انتشار مناسب را پیدا می کنند. در این خصوص، مطالب زیادی توسط افراد متخصص و استادان منتشر شده است. ضمن این که می توانید با افراد با تجربه و کارشناس این حوزه نیز تعامل داشته باشید. بدین واسطه قادر خواهید بود تا در این خصوص پیشرفت کنید و حرفه ای تر شوید.
بیشتر بخوانید : 6 مهارت مهم برای کارشناس تولید محتوا
اصول نگارشی
در نگارش محتوا رعایت دستور زبان و اصول نگارشی بسیار مهم قلمداد می شود. از یک نویسنده انتظار می رود غلط املایی و نگارشی نداشته باشد. باید بداند کجا نقطه بگذارد و جمله را تمام کند. باید بداند ویرگول، دو نقطه و یا خط فاصله کجا به کار می رود. این علائم نگارشی در رساندن معنا و مفهوم اصلی یک جمله نقش مهمی ایفا می کنند. گاهی یک اشتباه در به کار گیری آن ها سبب می شود تا از معنای اصلی جمله دور شویم. بنابراین بایستی در این زمینه مهارت لازم و دانش کافی را کسب نمود.
باید توانایی جمله بندی مناسب و قابل فهم را داشته باشد. یک نویسنده محتوا باید بتواند مخاطبان را تا پایان مطلب به سمت متن جذب نماید. به نوعی قادر به هدایت مخاطبان خود باشد.
خلاقیت فکری
یک مهارت مهم در مورد کارشناس تولید محتوا و محتوا نویس، توانایی ایده پردازی در او می باشد. این فرد باید بتواند در جمله بندی، عنوان گذاری و نحوه نگارش متن خلاق باشد. باید از یک مسیر مناسب متن را شروع کند. آن را بالا و پر دهد و در جای مناسب به پایان برساند. وجود محتواهای متعدد و گاهی شبیه به هم ممکن است ذهن را به حالت تکراری برساند. ممکن است نداند باید چه بنویسید. در این جا باید خلاقیت به خرج داد و خود را نجات دهد. کافیست فرد از ذهنی خلاق برخوردار باشد. لازمه چنین کاری، داشتن دانش مناسب در آن زمینه می باشد.
جمع بندی
تولید محتوا و جذب افراد متخصص در این حیطه، امروزه بازار گرمی دارد. از این روست که بسیاری از افراد، علاقمند به ورود و حضور در این حوزه هستند. هر فرد می تواند در این زمینه مهارت های ذکر شده را به راحتی کسب نماید. ضمن این که با نوشتن انواع محتوا می تواند مسیر را برای حرفه ای تر شدن خود هموار نماید. کار سختی نیست. بسیاری از افراد هم اکنون در این حوزه فعال هستند. تمرین، تکرر در محتوا نویسی، علاقمندی و داشتن ذهنی باز و خلاق، امتیازات یک فرد می باشد. این مهارت ها می تواند شما را به یک تولید کننده موفق در زمینه محتوا مبدل نماید.