با تولید محتوای خبری چقدر اشنایی دارید؟ در طول روز اتفاقات مختلفی روی می دهد. این اتفاقات گاهی در حوزه شهری، گاهی استانی و گاهی نیز در سطح کشوری خود را نشان می دهند. اما بقیه افراد جامعه چگونه از وقوع این رویدادهای مختلف آگاه می شوند؟ از قدیم الایام اخبار و اطلاع رسانی ها نقش مهمی در آگاهی مردم داشته است. مردن به طرق مختلف اخبار و حواشی خبرساز را دنبال می کنند. روزنامه، تلویزیون، رادیو و اینترنت معمول ترین شیوه های خبر رسانی است.
همه چیز درباره تولید محتوای خبری
برای ارائه این خبرها از محتواهای مختلفی استفاده می شود. اما تولید محتوای خبری چه تفاوتی با سایر تولید محتوا ها دارد؟؟ آیا در نگارش و ارائه آن ها بایستی اقدام متفاوتی صورت بگیرد؟؟ بی شک وقایع خبری از حساسیت بیشتری برای ارائه محتوا برخوردار هستند. در ادامه با نکاتی مهم در این زمینه آشنا خواهیم شد.
تولید محتوا
محتوا یک مطلب بوده که به روش های مختلفی نگارش شده و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. هر مطلبی به کمک محتوای مربوط به خود در اختیار مخاطبان و کاربران مخصوص خود قرار می گیرد. در گذشته این امکان توسط انواع کتاب، مجله و روزنامه میسر بود. امروزه با گسترش حوزه اینترنتی و فضای مجازی، محتواها رنگ و بویی دیگر پیدا کرده اند.
از حالت صرفا متنی و تصویری در آمده اند. امروزه حالت های ویدیوئی و صوتی نیز به این موارد اضافه شده است. بنابراین یک محتوای خبری ممکن است هر کدام از این حالات باشد. تولید محتوا از اصول و قواعد خاصی پیروی می نماید. این اصول در تولید و نگارش یک نمونه خبری نیز صادق است.
بیشتر بخوانید : تولید محتوا چیست و تولید کننده محتوا کیست
منبع خبری
در تولید محتوای خبری منابع خبری مورد نظر درجه اهمیتی بالایی دارند. در واقع این منابع بایستی مورد اطمینان باشند. بنابراین قبل از هر چیز نویسندگان این حوزه باید از صحت و سقم اطلاعات دریافتی اطمینان حاصل نمایند. بدین شکل می توانید کاملا مستند و با دلایل کافی اطلاعات را مخابره کنید. بدون شک مخاطبان و خوانندگان شما در صورت داشتن منابع معتبر به همراه مستندات حقیقی، اعتماد بیشتری می کنند. در موفقیت تولید محتوای خبری و پیگیری خوانندگان، این موضوع مهم می باشد. برای سفارش تولید محتوا میتوانید به سایت هرمان وب مراجعه کنید.
البته اخلاق مدار بودن و رعایت امانت برای نقل محتوای خبری نیز ارزشمند است. بدین معنی که حتما منبع مورد استفاده خود را در پایان قید کنید. تا خوانندگان بدانند شما از چه منبعی برای این بخش استفاده نموده اید. این یک اخلاق حرفه ای بوده و در موفقیت محتوای خبری نقش دارد. مگر این که شما اولین انتشار دهنده آن متن باشید. در این صورت منبع خود شما هستید.
بروزرسانی محتوای خبری
هر کسی دوست دارد جدیدترین و داغ ترین خبرها را دریافت نماید. یک سایت خبری در صورتی همواره پر مخاطب می ماند که این اصل را رعایت بنماید. لازمه چنین فرایندی بروزرسانی مداوم اطلاعات و خبر ها می باشد. در این صورت افراد همواره به سمت آن رفته تا تازه ترین مطالب را دریافت نمایند.
شاید بروزرسانی مدوام از نظر افراد، کاری زمان بر و سخت باشد. اما ارزش موفقیت ناشی از آن را دارد. خبر، اتفاقی در جریان است که دمادم در حال وقوع است. بنابراین نمی توان از این رویدادهای مدوام جلوگیری به عمل آورد.
مستندات خبری
برای تایید نمودن خبرها و نمایش واقعی بودن آن ها بایستی از تولید محتوا بهره گرفت. برای این اقدام بایستی از فیلم، عکس و تصاویر کمک گرفت. این محتواهای بصری می توانند به خوبی این خبرها را به واقعیت نزدیک تر نمایند. در این صورت محتوای خبری قابل قبول تر خواهد بود.
بدون این مستندات عینی، درک خبرها و تصویر سازی آن ها سخت تر می شود. اما باز هم یادتان باشد که این بخش بایستی همراه با ذکر منابع معتبر آن معرفی شود. یک محتوای بصری باعث گسیل کاربران همیشگی به سمت یک چنین فضایی می شود. زیرا پایه اعتماد آن ها گذارده شده است.
خبرهای واقعی
خبر و حوزه خبر رسانی بسیار حساس می باشد. بایستی مواظب باشید تا محتوای خبری شما درست، صحیح و واقعی باشد. در واقع دست به دامن شایعه های اطراف خود نشوید. شایعه پراکنی شیوه ای صحیح و اخلاقی نمی باشد. شاید برخی افراد به دنبال خبرهای این چنینی باشند. ضمن این که از شنیدن و دست به دست کردن آن ها نیز ذوق زده می شوند. اما حواستان باشد چندان اخلاقی و اصولی نمی باشد. حتما از صحت این موارد اطمینان حاصل کنید.
ضمن این که بایستی توجه نمود که محتوای منتشر شده با قوانین کشوری تداخلی نداشته باشد. یعنی این مطالب بایستی با قوانین و اصول کشور هم خوانی داشته باشند. ارائه چنین اخباری که مخالف اصول کشور می باشد وجهه خوبی نخواهد داشت.
سئو و کلمات کلیدی
در تولید محتوای خبری، سئو و کلمات کلیدی بسیار مهم تلقی می شوند. سعی کنید از عناوینی جذاب برای جلب توجه مخاطبان خود بهره بگیرید. عناوینی که بتواند انگیزه لازم را بری خواندن کل مطلب در مخاطب بر انگیزد. البته سعی کنید در کنار انواع تیتر از زیر تیتر ها نیز کمک بگیرید.
البته به سئو بودن آن ها نیز توجه نمایید. سئو بودن یک مطلب باعث می شود که در موتورهای جستجو گر بالا بیاید. بنابراین بر میدان دید موضوع شما اثر گذار خواهد بود. بنابراین مخاطبان مربوطه به راحتی آن را خواهند یافت.
قواعد و دستور نگارشی
اگر نویسنده محتوای خبری هستید به دستور نگارشی و املای فارسی خبر مربوطه توجه نمایید. حوزه خبری یکی از مهم ترین بخش ها بوده که لازم است به دستور نگارش آن توجه نمود. باید دانست که علائم نگارشی را باید در کجا به کار گرفت. لغات و اصطلاحات مختلف به درستی نوشته شده باشند. یک محتوای کاربردی و پر مخاطب بایستی به درستی نوشته شده باشد. غلط های املایی و غلط نگارشی گاهی سبب بروز احساس ناخوشایند یدر مخاطبان می شود. این خود نوعی اهمیت به وقت مخاطب بوده و ارزشمند تلقی می شود.
بیشتر بخوانید : 6 مهارت مهم برای کارشناس تولید محتوا
پایگاه خبری جهانی
برای تولید محتوای خبری بایستی بتوانید به انواع سایت های خبری دسترسی پیدا کنید. خبرهای داخلی در کنار خبرهای خارجی موفق تر عمل می نمایند. لازمه چنین اتفاقی تسلط نویسنده خبری به انواع سایت های خارجی می باشد. برای این کار بهتر است بتواند بر زبان های مختلف علی الخصوص انگلیسی تسلط داشته باشد.
ارائه خبرهای خارجی در کنار خبرهای داخلی یک منبع خبری کاملی را ارئه می دهد. ضمن این که می توانید اولین انتشار دهنده خبرهای خارجی نیز باشید. در این صورت کاربران ثابت خود را همواره خواهید داشت.
جمع بندی
تولید محتوای خبری به اندازه سایر انواع تولید محتوا ها ارزشمند است. اما میزان حساسیت و وسواس در زمینه تولید این نمونه بیشتر می باشد. در تمامی موارد باید اصول ذکر شده را رعایت نمود. سایت های خبری موفق زمینه های مختلف را به خوبی پیاده می کنند. به همین دلیل است که می توانند یک سایت پر مخاطب داشته باشند. مخاطبانی که قبل از هر جای دیگری به سمت یک سایت خبری با ویژگی های ذکر شده می روند.